Η Ελίνα Τζίβα – Μουστάκη για την Παγκόσμια Ημέρα Ψυχικής Υγείας: «Θεαματική αλλαγή» με ψυχική αυτοφροντίδα

Newsroom
10/10/2020 10:50
  •  
  •  
  •  

 

Ποιό είναι εκείνο το τόσο ευαίσθητο κομμάτι μας που χρειάζεται την ατομική φροντίδα και στήριξη μας για μια υγιή και ισορροπημένη ζωή; Ποιά η συμβολή του στην καθημερινή προσωπική και επαγγελματική μας ζωή; Ποιές συνέπειες μπορεί να υπάρξουν στην ζωή μας όταν δεν «μας φροντίσουμε»;

Είναι η Ψυχική μας Υγεία! Μέσα σε δύο μικρές λέξεις πόσο μεγάλο νόημα μπορεί να κρύβεται…

Είναι γεγονός, ότι είμαστε υγιείς όταν είμαστε σωματικά αλλά και ψυχικά καλά. Η μια κατάσταση είναι αλληλένδετη με την άλλη. Ας θυμηθούμε πόσες φορές μέσα από επίπονες στρεσογόνες καταστάσεις που αδιαλείπτως όλοι μας βιώνουμε άλλοτε σε μικρότερο και άλλοτε σε μεγαλύτερο βαθμό -προερχόμενες από πολλά πεδία- μας έχουν επηρεάσει και λόγω αυτής της δυσμενούς εσωτερικής κατάστασης στην οποία βρισκόμαστε έχουν αναζωπυρωθεί προβλήματα σωματικά αναπάντεχα ή μη και τελικά βασική αιτία για άλλη μια φορά ήταν η ψυχική μας κατάσταση στην οποία βρισκόμαστε την δεδομένη χρονική στιγμή.

Το σώμα δεν ψεύδεται ποτέ, θα μιλήσει αντιδρώντας οργανικά σε αυτή την κατάσταση. Το άγχος επιδρά στο σώμα, την διάθεση και την συμπεριφορά με διάφορες μορφές. Ενδεικτικά να αναφέρουμε τις εξής: πονοκέφαλοι, ημικρανίες, στομαχικές διαταραχές, δερματολογικά προβλήματα, προβλήματα ύπνου, δύσπνοιες, διατροφικές διαταραχές, γαστρεντερικά προβλήματα, μυϊκοί πόνοι και ένταση, πόνοι στο στήθος, θλίψη, κατάθλιψη, ευερεθιστότητα ή θυμός, ανησυχία, απουσία συγκέντρωσης και κινήτρου, χρήση ουσιών, εφίδρωση, ζάλη, ναυτία και άλλα.

Όσο και αν ακούγεται περίεργο ωστόσο, το άγχος μπορεί να είναι και δημιουργικό και αυτό στην περίπτωση που μας κινητοποιεί θετικά και δεν γίνεται δυσλειτουργικό για την καθημερινότητά μας.

Αυτό που «οφείλουμε» να κάνουμε για να προστατέψουμε τον εαυτό μας με τον καλύτερο δυνατό τρόπο είναι όταν τα συμπτώματα επιμένουν για αρκετό διάστημα, η ένταση αυτών κορυφώνεται και διαπιστώσουμε ότι η κατάσταση δεν είναι διαχειρίσιμη να μην καταφύγουμε σε παρορμητικές σκέψεις και κινήσεις όπως προσωπικές μας διαγνώσεις εφόσον δεν είμαστε εμείς οι ειδικοί που με την γνώση και την εμπειρία τους θα βγάλουν τα σωστά συμπεράσματα και να μην διαβάζουμε ιατρική του διαδικτύου καθώς τέτοιου είδους πράξεις είναι ικανές να μας αποθαρρύνουν και να επιβαρύνουν πιο πολύ την ψυχολογική κατάσταση στην οποία βρισκόμαστε μέχρι να αντιληφθούμε τι πραγματικά συμβαίνει, αλλά να αναζητούμε βοήθεια από κάποιον ειδικό.

Ξεκινάμε πρώτα εξετάζοντας το ιατρικό κομμάτι ώστε να αποκλείσουμε ή όχι πιθανά οργανικά αίτια και κατόπιν χωρίς εγωισμούς, πίεση ή ταμπού και όταν είμαστε έτοιμοι απευθυνόμαστε για βοήθεια σε ένα ειδικό ψυχικής υγείας.

Χωρίς να αμφισβητούνται οι εξίσου σημαντικοί ρόλοι όπως είναι της οικογένειας και των αγαπημένων μας φίλων, ωστόσο υφίστανται ζητήματα που χρήζουν στήριξης συγκεκριμένα από ειδικούς ψυχικής υγείας ώστε να αντιμετωπιστούν. Βέβαια δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι κανένας ειδικός ψυχικής υγείας δεν έχει «το μαγικό φίλτρο» και δεν δίνει άμεσα λύσεις στα προβλήματα που μας απασχολούν. Μέσα από διαδικασίες που ακολουθούνται και την προσέγγιση που ακολουθεί ο θεραπευτής εξατομικευμένα για κάθε άτομο, οδηγείται ο θεραπευόμενος σε μια κατεύθυνση ώστε να καταλαγιάσει, να μειωθεί η ένταση του ψυχικού πόνου -από όπου κι αν προέρχεται και με όποια μορφή- και να καταφέρει να βλέπει τις καταστάσεις πιο διαχειρίσιμες ώστε αντιμετωπίζοντας τες με διαφορετικό τρόπο να μπορέσει να βελτιώσει την καθημερινότητά του.

Η ενδυνάμωση, η αυτοαποδοχή, η ψυχική ανθεκτικότητα, η αυτογνωσία, η αυτοπραγμάτωση, η γνωστική αλλαγή, η αλλαγή συμπεριφοράς, η συστημική αλλαγή, η αυτοδιαχείριση είναι κάποιοι από τους στόχους της θεραπείας.

Ναι η ζωή έχει δυσκολίες, να είμαστε ρεαλιστές, ποιος λέει το αντίθετο…Όμως δεν έχει μόνο δυσκολίες, έχει τόσα όμορφα πράγματα που μπορούμε και δικαιούμαστε να απολαμβάνουμε. Ας σκεφτόμαστε θετικά, αισιόδοξα και να έχουμε πίστη ότι μπορούμε να τα καταφέρουμε. Nα είμαστε άνθρωποι θετικοί για να έλκουμε και θετικά γεγονότα στη ζωή μας. Να προσπαθούμε να βελτιωνόμαστε καθημερινά σαν άνθρωποι για να δούμε την «θεαματική αλλαγή» που έχουμε ανάγκη. Και να το κάνουμε για εμάς τους ίδιους. Και ένα μέσο για αυτό είναι και η ψυχική αυτοφροντίδα.

Ας το δούμε και ως ένα δώρο στον εαυτό μας. Γιατί πραγματικά αποτελεί ένα δώρο στον εαυτό μας!

Ακόμα κι αν μέχρι σήμερα δεν είχαμε συνειδητοποιήσει την αξία μιας ισορροπημένης ψυχικής υγείας, οι δυσμενείς συνθήκες της πανδημίας που βιώνουμε μπορούν να αποτελέσουν μια αρχή έστω και τώρα, αναθεωρώντας παλιότερες απόψεις μας και οδεύοντας όλο και περισσότερο προς μια διαφορετική αντίληψη για τις αξίες της ζωής και την σημασία της ψυχικής μας υγείας. Μπορεί κάποιες φορές να μοιάζει δύσκολος ο δρόμος όμως στο χέρι μας είναι το πώς θα πορευτούμε για να τον κάνουμε πιο εύκολο και πιο ευχάριστο.

Όλοι έχουμε τη δύναμη μέσα μας για να αντιμετωπίσουμε δύσκολες καταστάσεις ή και δύσκολους ανθρώπους. Βάζοντας σε πρώτη γραμμή την «προαγωγή» της ψυχικής μας υγείας ενισχύουμε την ψυχή μας, το σώμα μας και το πνεύμα μας. Δίνουμε στον εαυτό μας τις ευκαιρίες που του αξίζουν για μια καλύτερη, πιο ήρεμη ζωή. Πιστέψτε το!

Η Ελίνα Τζίβα- Μουστάκη είναι Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας, Πτυχιούχος τμήματος Διοίκησης Επιχειρήσεων Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής

(Visited 128 times, 1 visits today)