Ζάχαρη: Οι βλαβερές συνέπειές της στην υγεία

ζάχαρη
Άκης Αξαόπουλος
02/09/2020 6:14
  •  
  •  
  •  

 

Πολλοί την αποκαλούν “λευκό θάνατο” και την παρομοιάζουν -μάλλον με μια γενναία δοση υπερβολής- με την ηρωίνη. Η ζάχαρη -όσο γλυκιά επίγευση και αν μας αφήνει- συνδέεται με πληθώρα πολύ σοβαρών παθήσεων του οργανισμού.

Ζάχαρη υπάρχει παντού … και όχι μόνο σε ένα κομμάτι τούρτα ή κέικ

Ζάχαρη υπάρχει στα αναψυκτικά. Στα αλκοολούχα ποτά. Στα αρτοσκευάσματα (ψωμί, φρυγανιές, κουλούρια, παξιμάδια, κουλουράκια, κρουασάν, κρουτόν, κριτσίνια, κράκερς). Στους χυμούς του εμπορίου. Στην κέτσαπ. Σε διάφορες σως και σάλτσες. Στα γιαούρτια με γεύσεις. Στα σοκολατούχα γάλατα. Στα δημητριακά & στις ενεργειακές μπάρες. Στα διάφορα αλείμματα. Στα ενεργειακά ποτά. Ζάχαρη υπάρχει και στα φρούτα & στα λαχανικά.

Πράγματα που νομίζεις ότι είναι “αθώα” και όμως κρύβουν μεγάλη ποσότητα ζάχαρης και σου χαλούν τη δίαιτα χωρίς καν να το καταλαβαίνεις. Τρως κράκερς με τυρί χαμηλών λιπαρών, πίνεις και ένα αναψυκτικό ή χυμό του εμπορίου με σκοπό να περιοριστείς σε ένα μικρό γεύμα για να παραμείνεις πιστός στη δίαιτα … και όμως έχεις καταφέρει να καταναλώσεις μια τεράστια ποσότητα ζάχαρης χωρίς καν να το καταλάβεις! Και η δίαιτα χάλασε!!!

Η πρόσληψη 30 έως 40 γραμμαρίων ζάχαρης ημερησίως (ποσότητα που αναλογεί περίπου σε ένα αναψυκτικό) μπορεί να αυξήσει κατακόρυφα την ημερήσια θερμιδική σου πρόσληψη (σχεδόν κατά 300 με 400 θερμίδες/ημέρα).

Αυτό σημαίνει ότι η ζάχαρη που προσλαμβάνεις την κάθε ημέρα αναλογεί θερμιδικά σε ένα ΟΛΟΚΛΗΡΟ ΓΕΥΜΑ!!!

Οι ειδικοί προειδοποιούν: Η ζάχαρη συνδέεται με πάρα πολλά & πολύ σοβαρά προβλήματα υγείας. Ο σακχαρώδης διαβήτης, η παχυσαρκία & τα καρδιαγγειακά νοσήματα είναι μόνο μερικά από αυτά.
Είναι εξαιρετικά σημαντικό να κατανοήσει κάποιος πόσο μεγάλη ζημιά προκαλεί στον οργανισμό του η τακτική (και κυρίως η υπερβολική) κατανάλωση ζάχαρης! Η μεγάλη πρόσληψη ζάχαρης σχετίζεται με φλεγμονές του εγκεφάλου και του βλεννογόνου του εντέρου. Κάποιες μάλιστα επιστημονικές μελέτες συνδέουν την μεγάλη κατανάλωσή της με συγκεκριμένες μορφές καρκίνου.

Δεν είναι όμως μόνο αυτές οι αρνητικές επιπτώσεις της ζάχαρης στον οργανισμό μας

Η ζάχαρη λειτουργεί αρνητικά και στην προσπάθεια ελέγχου του σωματικού βάρους. Σύμφωνα με τους ειδικούς η κατανάλωση ζάχαρης, αυξάνει σημαντικά τους πόθους για γλυκά … και όχι μόνο! Αυξάνει το αίσθημα της πείνας, μειώνει την αντίσταση του οργανισμού στα βουλιμικά επεισόδια και μειώνεται η ικανότητα του οργανισμού να στείλει μήνυμα πληρότητας από τον εγκέφαλο προς το στομάχι.
Η ζάχαρη είναι ικανή να μπλοκάρει την δραστική ικανότητα της ορμόνης λεπτίνης του οργανισμού, να ρυθμίζει το αίσθημα της πείνας … και αυτό έχει επιπτώσεις στο τελικό σωματικό βάρος του ατόμου.

Γιατί όμως πολλοί παρομοιάζουν τη ζάχαρη με την ηρωίνη;;;

Οι επιστήμονες αποδίδουν στη ζάχαρη μεγάλη εθιστική ικανότητα. Η κατανάλωση ζάχαρης επιφέρει στον οργανισμό μια διαδικασία αλυσιδωτών αντιδράσεων. Ο οργανισμός στην προσπάθειά του να επεξεργαστεί την ποσότητα ζάχαρης που έχεις καταναλώσει απελευθερώνει μεγάλη ποσότητα ισχυρών χημικών ουσιών. Αυτές οι ουσίες είναι που δημιουργούν το αίσθημα ευχαρίστησης στον εγκέφαλο (χαρακτηριστικό συναίσθημα που αισθανόμαστε όποτε τρώμε κάτι γλυκό)!

Παράδειγμα μιας τέτοιας χημικής ουσίας που μας δημιουργεί το αίσθημα χαράς & ικανοποίησης είναι η ορμόνη ντοπαμίνη! Η τακτική κατανάλωση ζάχαρης οδηγεί τον οργανισμό σε συνεχή παραγωγή της συγκεκριμένης ορμόνης. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την σταδιακή ανάπτυξη ανοχής του οργανισμού σε αυτήν και την δημιουργία της ανάγκης για ολοένα και μεγαλύτερη ποσότητα ώστε να νιώσει ξανά αυτό το αίσθημα ευφορίας και χαράς.

Δεν είναι τυχαίο πως όποτε αισθανόμαστε μελαγχολικοί, λυπημένοι, στρεσαρισμένοι ή κακοδιάθετοι αναζητούμε κάτι γλυκό για να μας φτιάξει η διάθεση!

Όταν μιλάμε λοιπόν για “εθισμό στη ζάχαρη” δεν είναι υπερβολή. Η αποχή από την κατανάλωση ζάχαρης μπορεί να οδηγήσει σε παρενέργειες τον οργανισμό όπως τρέμουλο, αυξημένο στρες, κροτάλισμα των δοντιών, αίσθημα αναστάτωσης (το άτομο φαίνεται να αντιδρά δηλαδή ακριβώς όπως και ένας οποιοσδήποτε τοξικομανής)!

Είναι άρα πολύ σημαντικό να διατηρούμε ελεγχόμενη την κατανάλωση ζάχαρης στην καθημερινότητά μας. Ας μην είμαστε υπερβολικοί! Δεν μιλάμε για καθολική απαγόρευση της ζάχαρης σε οποιαδήποτε μορφή της. Θα πρέπει όμως να συνυπολογίζουμε το γεγονός ότι καταναλώνουμε ζάχαρη καθημερινά. Ακόμα και τα φρούτα και τα λαχανικά περιέχουν σημαντική ποσότητα ζάχαρης (η οποία στην πραγματικότητα από μόνη της είναι υπερ-αρκετή για τον οργανισμό ώστε να πάρει την ενέργεια που χρειάζεται)!

ΠΡΟΣΟΧΗ:

Η Αμερικανική Ένωση Καρδιολογίας (American Heart Association) προειδοποιεί πως η υπερβολική κατανάλωση ζάχαρης βλαπτεί σοβαρά τη λειτουργία της καρδιάς και προκαλεί σοβαρές καρδιακές παθήσεις που μπορούν να οδηγήσουν ακόμα και στον πρόωρο θάνατο! Συνιστά μάλιστα την κατανάλωση ελεγχόμενης ποσότητας σακχάρων/ημέρα. Τα ποσά ζάχαρης που συνιστά η Αμερικανική Ένωση Καρδιολογίας αντιστοιχούν στις 100 θερμίδες περίπου για μια γυναίκα και στις 150 θερμίδες περίπου ημερησίως για έναν άνδρα. Σημειώνουμε εδω πως σε κάθε συσκευασία τροφίμου αναγράφεται αναλυτικά η περιεκτικότητά του σε πρόσθετα σάκχαρα.

(Visited 77 times, 1 visits today)