Κοντινά ταξίδια και μικρά ξενοδοχεία στην πρώτη γραμμή της τουριστικής ανάκαμψης

Άκης Αξαόπουλος
25/11/2020 13:13
 
 
 

 

Μικρά μπουτίκ ξενοδοχεία, ταξίδια σε κοντινούς προορισμούς είναι εκείνα που θα ανακάμψουν άμεσα, σύμφωνα με όσα ανέφερε στο 4ο Διεθνές Φόρουμ Φιλοξενίας του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος ο αναλυτής αγοράς της εταιρίας Phocuswright, κ. Peter O’ Connor.

Μάλιστα όπως τόνισε οι προορισμοί στη Μεσόγειο αναμένεται να παρουσιάσουν μεγαλύτερη ζήτηση ενώ όπως κατέδειξε κι η εμπειρία του καλοκαιριού έδειξαν και μεγάλο δείκτη αντοχής. Να σημειωθεί ότι με βάση την έρευνα η πλειοψηφία των Ευρωπαίων είναι λόγω πανδημίας απρόθυμοι να ταξιδέψουν μακριά, εκτός Ευρώπης.

Αναλυτικά όπως προκύπτει από την έρευνα, τα οποία παρουσίασε στο Φόρουμ ο κ. O; Connor, η πλήρης ανάκαμψη στα επίπεδα του 2019 προβλέπεται να γίνει το 2025. Κύριος λόγος όπως αναφέρθηκε είναι ότι θα απαιτηθεί χρόνος για να εμβολιαστεί ικανό μέρος του πληθυσμού στην Ευρώπη και να αρθούν οι συνθήκες ανασφάλειας του κοινού.

Ωστόσο με την ανακοίνωση της διάθεσης των εμβολίων, η ανάκαμψη αναμένεται να ξεκινήσει γρήγορα, με πρόβλεψη αύξησης σχεδόν 50% για το 2021. Ανασταλτικός, επίσης παράγων όπως αναφέρθηκε για μια εξπρές ανάκαμψη είναι το ότι αεροπορικές, ξενοδοχειακές επιχειρήσεις έχουν θέσει σε στασιμότητα αεροπλάνα, ξενοδοχεία και προσωπικό.

Πάντως τα κοντινά ταξίδια, που αφορούν τον εσωτερικό τουρισμό ή τον τουρισμό κοντινών αποστάσεων θα κινηθούν πιο γρήγορα. Επίσης εκτιμάται ότι τα ξενοδοχεία και δη τα μικρά και όχι τα μεγάλης κλίμακας είναι εκείνα που θα ανακάμψουν λόγω της ζήτησης από εγχώριες και παρακείμενες ευρωπαϊκές αγορές. Αυτό πάντως φάνηκε και στη φετινή σεζόν για τη χώρα μας. Να σημειωθεί ότι όπως καταγράφηκε από τους ομιλητές στο forum πολλά μεγάλα ξενοδοχεία εκχωρούν δωμάτιά τους για χώρους γραφείων ως «γραμμή οικονομικής άμυνας» λόγω και της ζήτησης που υπάρχει για απομονωμένους χώρους δουλειάς.

Σύμφωνα, δε, με την έρευνα τα ταξίδια παραμένουν πολύ σημαντικά για τους καταναλωτές. Σχεδόν δύο στους τρεις ταξιδιώτες στις ΗΠΑ και στις περισσότερες μεγάλες ευρωπαϊκές χώρες τονίζουν ότι τα ταξίδια παραμένουν σημαντικό μέρος του τρόπου ζωής τους και θέλουν να επιστρέψουν σε αυτό το συντομότερο δυνατό. Ήδη ένας στους τέσσερις είναι έτοιμος να ταξιδέψει στο εσωτερικό ή σε γειτονικές χώρες, με τα νούμερα να αυξάνονται σε τρεις στους τέσσερεις μέσα σε έξι μήνες και εννέα στους δέκα μέσα σε 12 μήνες. Επιπλέον, σχεδόν το 60% των καταναλωτών ανέφερε ότι η χρήση ενός εμβολίου θα τους έκανε να νιώθουν ακόμα πιο άνετα στην πραγματοποίηση ενός ταξιδιού εντός των επόμενων 12 μηνών.

Όπως αναφέρθηκε στην έρευνα, η ασφάλεια και η προστασία παραμένουν μείζονες ανησυχίες, και έτσι τόσο οι προορισμοί όσο και οι ξενοδοχειακές μονάδες πρέπει να επικοινωνούν έντονα τις προσπάθειες που καταβάλλουν για την προστασία των επισκεπτών. Το ίδιο ισχύει επίσης για τις πολιτικές ακύρωσης και επιστροφής χρημάτων.

Επίσης σύμφωνα με την έρευνα, καθώς οι δυνητικοί ταξιδιώτες έχουν μείωση εισοδημάτων λόγω ύφεσης που φτάνει σχεδόν το 40% μειώνουν τη διάρκεια του ταξιδιού τους και επίσης υποβαθμίζουν την κατηγορία διαμονής τους για να εξοικονομήσουν χρήματα αλλά και τις συνδεόμενες με το ταξίδι δαπάνες όπως εκδρομές, αξιοθέατα κ.λπ.

«Μετά το 2021, το μέλλον φαίνεται ακόμη πιο ενθαρρυντικό. Παρόλο που θα χρειαστεί περισσότερος χρόνος για την ανάκαμψη των προορισμών μεγάλων αποστάσεων, οι Ευρωπαίοι ταξιδιώτες φαίνονται έτοιμοι να ταξιδέψουν και η Ελλάδα διαθέτει όλα τα εχέγγυα ως βασικός προορισμός για το 2022 και μετά. Η ισχυρή επικοινωνιακή στρατηγική σχετικά με την ασφάλεια τόσο του προορισμού όσο και των ξενοδοχείων, θα παραμείνει πολύ σημαντική καθιστώντας τη ως το ελάχιστο κριτήριο για την προσέλκυση επισκεπτών. Υπάρχει φως στο τέλος του τούνελ» τόνισε ο κ. O’ Connor

Σημειώνεται ότι η συνολική ευρωπαϊκή αγορά το 2019 ανήλθε σε 300 δισ. ευρώ το 2019, ενώ μετά τον κορωνοϊό, το 2020, η εκτίμηση είναι ότι θα φτάσει τα 107 δισ. ευρώ, δηλαδή πτώση κατά 60% σε ετήσια βάση.

Φρένο στις επενδύσεις

Την ίδια ώρα με βάση έρευνα που πραγματοποίησε η ICAP για τις επιπτώσεις του κορωνοϊού στις επιχειρήσεις και στους επιμέρους κλάδους οικονομικής δραστηριότητας, τη μεγαλύτερη μείωση στον κύκλο εργασιών από όλους τους κλάδους εκτιμάται ότι θα την παρουσιάσει φέτος ο κλάδος του τουρισμού (-66%), με μεγαλύτερη την πτώση (-73%) για τις επιχειρήσεις μεγέθους με τζίρο από 2 εκατ. έως 10 εκατ. ευρώ. Οι επιχειρηματίες του κλάδου εκτιμούν ότι θα έχουν κατά μέσο όρο πτώση τζίρου κατά 40% και το 2021, αν και οι μεγαλύτερου μεγέθους επιχειρήσεις, με τζίρο άνω των 10 εκατ. ευρώ εκτιμούν ότι θα έχουν μικρότερες απώλειες με μείωση κατά 29%.

Όσον αφορά τις ενέργειες του κλάδου για την αντιμετώπιση της πανδημίας (πολλαπλές απαντήσεις) αυτές εστιάζουν στην εξασφάλιση ρευστότητας (78,2%) και τον εξορθολογισμό-συγκράτηση δαπανών (63,9%).

Η μείωση του κύκλου εργασιών (72%), η έλλειψη ρευστότητας (50%) και το ασταθές οικονομικό περιβάλλον (46%) είναι οι σημαντικότερες πηγές ανησυχίας λόγω του Covid-19 για τον κλάδο, ο οποίος έχει αξιοποιήσει στο έπακρο, όπως προκύπτει από την έρευνα, τα μέτρα του κράτους για την πανδημία: Στο ερώτημα αν «Έχετε αξιοποιήσει κάποιο από τα μέτρα στήριξης του Ελληνικού κράτους κατά την διάρκεια της πανδημίας;», οι τουριστικές επιχειρήσεις έρχονται πρώτες αφού 4 στις 5 (79,7%) έχουν κάνει ήδη χρήση και ακολουθούν άλλοι κλάδοι όπως τα τρόφιμα-ποτά (72,2%) και οι κατασκευές επίσης με ποσοστό πάνω από 70%.

Ο κλάδος του τουρισμού εμφανίζει και το μεγαλύτερο ποσοστό αναστολής επενδύσεων λόγω της πανδημίας φέτος, φθάνοντας το 55% για τις επιχειρήσεις που έχουν ήδη σταματήσει, ένα 22% δηλώνει ότι θα ανασταλεί μέχρι το τέλος της φετινής χρονιάς, ενώ μόλις ένα 10% δηλώνει ότι συνεχίζει κανονικά κι ένα 11% ότι δεν έχει επενδυτικό πλάνο.

Από την άλλη, η συντριπτική πλειοψηφία (8 στις 10 εταιρείες) στον κλάδο του τουρισμού θεωρεί ότι ο κύκλος εργασιών θα επιστρέψει στα προ Covid-19 επίπεδα το 2022 ή το 2023.

Ειδικότερα:

-8% εκτιμά ότι θα ανακάμψει το 2021

-44% το βλέπει επιστροφή στα προ Covid 19 επίπεδα το 2022

-37% βλέπει ανάκαμψη το 2023 και οι υπόλοιποι αποφεύγουν να κάνουν κάποια πρόβλεψη.

Ο τουρισμός παρουσιάζεται ως ο πιο απαισιόδοξος κλάδος, καθώς το 61% των εταιρειών εκτιμά ότι θα χρειαστεί τουλάχιστον 18 μήνες για να επιστρέψει η χώρα στα προ πανδημίας επίπεδα.

 

Πηγή: Reporter.gr

(Visited 84 times, 1 visits today)
Latest Post

Leave a Comment

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

*