Ν. Συρμαλένιος: «Η Αναπτυξιακή Τράπεζα και οι μικροπιστώσεις κομβικά στοιχεία της πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ»

Άκης Αξαόπουλος
21/06/2020 12:13
  •  
  •  
  •  

Ομιλία του βουλευτή Κυκλάδων στην Επιτροπή Οικονομικών της Βουλής, κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου για τις μικροπιστώσεις

Οι αδύναμοι, οι αυτοαπασχολούμενοι, οι εργαζόμενοι, οι μικροί επαγγελματίες έχουν ανάγκη ρευστότητας που δεν τους καλύπτει το τραπεζικό σύστημα. Γι’ αυτό, ακριβώς η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ προχώρησε και επεξεργάστηκε δύο πυλώνες. Ο ένας πυλώνας ήταν η Αναπτυξιακή Τράπεζα και ο δεύτερος πυλώνας οι μικροπιστώσεις. Και τα δύο αποτελούν κομβικά στοιχεία της πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ για την πραγματική στήριξη των αυτοαπασχολούμενων και μικρών επαγγελματιών, σε αντίθεση με την κυβέρνηση της ΝΔ που προσφέρει χρηματοδοτικά εργαλεία, που στην ουσία είναι δάνεια, από το πρώτο έως το τελευταίοα. Τα παραπάνω δήλωσε, μεταξύ άλλων, ο βουλευτής Κυκλάδων Νίκος Συρμαλένιος, μιλώντας στην Επιτροπή Οικονομικών της Βουλής, κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου για τις μικροπιστώσεις.

Ακολουθεί η ομιλία του Νίκου Συρμαλένιου:

«Από τα επτά χρηματοδοτικά εργαλεία τα οποία, όπως ανέφερε ο υπουργός Οικονομικών κ. Σταϊκούρας, θα εξασφαλίσουν τη ρευστότητα στην ελληνική οικονομία και τις επιχειρήσεις, κανένα δεν είναι μη επιστρεπτέο. Όλα τα χρηματοδοτικά εργαλεία είναι δάνεια, από το πρώτο έως το τελευταίο. Η χώρα μας βρίσκεται σε τέτοια κατάσταση, αυτή τη στιγμή, που χρειάζονται στήριξη και οι επιχειρήσεις και οι εργαζόμενοι, χωρίς επιστρεπτέα προκαταβολή. Γι’ αυτό ακριβώς και το δικό μας πρόγραμμα, το πρόγραμμα μένουμε όρθιοι του ΣΥΡΙΖΑ μιλάει για 3 δισ. μη επιστρεπτέα προκαταβολή – ενίσχυση στις επιχειρήσεις και τριάμισι δισ. εισόδημα έκτακτης ενίσχυσης, 6,5 δισ. δηλαδή τα οποία θα πάνε ακριβώς για να χρηματοδοτήσουν τη ρευστότητα των μικρών επιχειρήσεων και των εργαζομένων.

Έρχομαι, τώρα, στο αυτό καθαυτό νομοσχέδιο. Κατ’ αρχήν, είναι «ηλίου φαεινότερο» και όλοι δεχόμαστε, ότι αυτό το χρηματοδοτικό εργαλείο των μικροπιστώσεων είναι και ήταν αναγκαίο, όχι μόνο τώρα εξαιτίας του κορονοϊού αλλά πολύ πιο πριν από την κατάσταση που διαμορφώθηκε στην ελληνική οικονομία και στην ελληνική κοινωνία από τα τρία μνημόνια. Είναι φανερό ότι οι αδύναμοι, οι αυτοαπασχολούμενοι, οι εργαζόμενοι, οι μικροί επαγγελματίες έχουν ανάγκη ρευστότητας που δεν τους καλύπτει το τραπεζικό σύστημα. Γι’ αυτό, ακριβώς εμείς, σαν κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ προχωρήσαμε και επεξεργαστήκαμε δύο πυλώνες. Ο ένας πυλώνας ήταν η Αναπτυξιακή Τράπεζα, η οποία έγινε στην πορεία και ο δεύτερος πυλώνας ήταν, ο πυλώνας των μικροπιστώσεων. Αυτό το οποίο έρχεται η Ν.Δ. μετά από ένα χρόνο που βρίσκεται στην διακυβέρνηση της χώρας να το υλοποιήσει.

Υπήρχαν συνάδελφοι από άλλα κόμματα, όπως π.χ. από το ΚΙΝΑΛ, όπου θεώρησαν ακατανόητη τη δική μας στάση, γιατί επί της αρχής μιλήσαμε για επιφύλαξη. Και εγώ ρωτάω: Ένα νομοσχέδιο του οποίου διεκδικούμε την πατρότητα, και βεβαίως, ο Υπουργός, ο ίδιος το είπε και διευκρίνισε, ότι είναι μια ιστορία η οποία ξεκίνησε και έγινε επεξεργασία του νομοσχεδίου και διαβούλευση, και ήταν το νομοσχέδιο έτοιμο να κατατεθεί επί δικής μας διακυβέρνησης, και βεβαίως, μέσα από τις υπηρεσίες του ίδιου του Υπουργείου, που πρέπει να έχουν συνέχεια, προφανώς πρέπει να έχουν συνέχεια.

Εμείς, είχαμε αντιρρήσεις σε τέσσερα σημεία, ουσιαστικά. Εδώ θα πω θετικά, ότι ο Υπουργός, άκουσε, και θα δούμε πώς θα διαμορφωθούν και με τις τροπολογίες αυτά τα τέσσερα σημεία στα οποία είχαμε βάσιμες αντιρρήσεις, σε σχέση με το νομοσχέδιο το οποίο είχαμε καταθέσει εμείς.

Το ένα θέμα είναι η εποπτεία της Τράπεζας της Ελλάδος. Η δική μας πρόταση περιελάμβανε μια συνεργασία του Υπουργείου Οικονομικών, του Υπουργείου Ανάπτυξης και της Τράπεζας της Ελλάδος με ένα σχήμα επταμελούς επιτροπής που θα διεύθυνε αυτή την εποπτεία.

Το δεύτερο ζήτημα, ήταν ποιοι θα είναι οι πάροχοι, και η νομική μορφή των ιδρυμάτων μικροπιστώσεων στην αρχική, τουλάχιστον- γιατί θα μπει τροπολογία εδώ- με τιμή περιορισμό μόνο σε ανώνυμες εταιρείες που απέκλειε και φορείς του δημοσίου, και τοπική αυτοδιοίκηση αλλά και τις κεφαλαιουχικές και αστικές εταιρείες, που είπατε ότι θα γίνει με τροπολογία, δεν μας κάλυπτε.

Το τρίτο σημείο, ήταν οι ωφελούμενοι, οι δικαιούχοι. Κι εκεί βάλατε το θέμα της κοινωνικής αλληλέγγυας οικονομίας και των συνεταιριστικών οργανώσεων που είναι πολύ σημαντικό, διότι αυτές έχουν ανάγκη, βρίσκονται, είναι από θέση αδυναμίας, προσπαθούν να στηριχθούν και να έχουν μια ρευστότητα για να προχωρήσουν και να επεκταθούν στο σύνολο της ελληνικής κοινωνίας.

Το τέταρτο σημείο, ήταν αυτός ο έλεγχος των μετόχων για την αποτροπή του ξεπλύματος του «μαύρου χρήματος». Εδώ πιστεύω, ότι έπαιξε καθοριστικό ρόλο -και θα δούμε και την τροπολογία τη δική σας, σας καταθέτουμε τη δική μας όπως σας είπε ο Εισηγητής, θα δείτε ακριβώς τι περιλαμβάνει- και η εκπρόσωπος της Τράπεζας της Ελλάδος που έβαλε το ζήτημα στην διαβούλευση με τους φορείς και γι’ αυτό ακριβώς, θεωρώ ότι πράγματι έγινε ένας ουσιαστικός διάλογος.

Γι’ αυτό, θέλω να πω και προς τον εκπρόσωπο του ΚΙΝΑΛ, τον κ. Κατρίνη, ότι η Βουλή, δεν είναι ένα «ναι» ή ένα «όχι». Η Βουλή, είναι ένα όργανο δημοκρατικού διαλόγου, διαβούλευσης μεταξύ συμπολίτευσης και αντιπολίτευσης και εφόσον υπάρχουν «ανοιχτά αυτιά» αυτά καταλήγουν σε θετικές συγκλίσεις.

Στο νομοσχέδιο δεν υπάρχει μόνο το θέμα των μικροπιστώσεων. Υπάρχουν και οι λοιπές διατάξεις, που σε δύο από αυτές τις διατάξεις, όπως είναι διατυπωμένες, έχουμε σοβαρές αντιρρήσεις και εκεί θα καταθέσουμε, επίσης, τροπολογίες.

Το ένα είναι το θέμα του άρθρου 30, με τις αναδρομικές συντάξεις. Τα είπαν και οι εκπρόσωποι των συνταξιούχων. Το ερώτημα που είχαμε καταθέσει 47 Βουλευτές προς τον Υπουργό και δεν έχουμε ακόμα απάντηση, είναι, τελικά θα επιβληθεί φόρος για παραγεγραμμένες οφειλές για έτη που έχουν παραγραφεί οι οφειλές; Αυτό, δεν έχει απαντηθεί και είναι πολύ σοβαρό το ερώτημα που καθορίζει τελικά το νομοσχέδιο.

Το δεύτερο, είναι το θέμα του ΕΝΦΙΑ. Βεβαίως, δεν έγινε η αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών, ίσως και λόγω κορονοϊού, αλλά δε μας βρίσκει σύμφωνους η διάταξη αυτή που επαναλαμβάνει αυτό που έγινε πέρυσι. Εμείς, είχαμε ψηφίσει – θεσμοθέτησει ελαφρύνσεις 250 εκατομμυρίων, η Νέα Δημοκρατία αμέσως βρήκε άλλα 200 εκατομμύρια, ενώ μας έλεγε ότι δεν υπήρχαν λεφτά. Βεβαίως, λεφτά υπήρχαν, γιατί, υπήρχε και το χρηματοδοτικό μαξιλάρι των 37 δις και έδωσε ελαφρύνσεις ακόμα και σε περιουσίες άνω του ενός εκατομμυρίου ευρώ. 24 εκατομμύρια, περίπου, είναι αυτές. Ελαφρύνσεις σε περιουσίες αντικειμενικής αξίας άνω του ενός εκατομμυρίου ευρώ. Εμείς, καταθέσαμε τροπολογία και θα την επανακαταθέσουμε, για ελαφρύνσεις μέχρι αντικειμενικής αξίας 500.000 ευρώ, καθώς και απαλλαγή από τον ΕΝΦΙΑ και με εισόδημα μέχρι 60.000 για τους κατοίκους των νησιών κάτω των χιλίων κατοίκων».

(Visited 33 times, 1 visits today)