Συνεδρίαση Επιτροπής Διαβούλευσης για το λιμάνι – Θετική γνωμοδότηση, σημαντικές αντιρρήσεις για τα σχέδια

Newsroom
27/05/2020 8:22
  •  
  •  
  •  

 

Με θέμα τη γνωμοδότηση για τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του πλαισίου έργων για την ανάπτυξη του λιμανιού Νάξου, πραγματοποιήθηκε το πρωί της Τετάρτης με τη συμμετοχή του επικεφαλής της μελετητικής ομάδας Αλβέρτου Παύλου Γιαμίν, η συνεδρίαση της Επιτροπής Διαβούλευσης του δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων με τηλεδιάσκεψη.

Στη συνεδρίαση μεταξύ άλλων συμμετείχε ο δήμαρχος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων Δημήτρης Λιανός, οι επικεφαλής των παρατάξεων της μειοψηφίας κ.κ. Λεονάρδος Χατζηανδρέου, Βασίλης Βρούτσης και Γιάννης Κορρές, δημοτικοί σύμβουλοι, εκπρόσωποι φορέων καθώς και πολίτες.

Αρχικά τέθηκαν ερωτήματα στον κ. Γιαμίν ο οποίος έδωσε απαντήσεις και διευκρινήσεις για το έργο, ενώ όλοι εξέφρασαν τις απόψεις τους. Τελικά η γνωμοδότηση, με τις ψήφους της πλειοψηφίας, ήταν θετική.

Παρεμβάσεις

Σοβαρές παρεμβάσεις και παρατηρήσεις έγιναν από τους συμμετέχοντες στην τηλεδιάσκεψη οι οποίοι ναι μεν υπογράμμισαν την άμεση ανάγκη για έργα βελτίωσης του λιμανιού Νάξου, όμως εξέφρασαν επιφυλάξεις για τα λοιπά έργα που αφορούν κυρίως τη δημιουργία μαρίνας κάτω από το Μετεωρολογικό σταθμό, τη μετατροπή του παραλιακού δρόμου σε διπλής κατεύθυνσης και άλλα έργα τα οποία περιλαμβάνονται στη μελέτη και δεν σχετίζονται με το λιμάνι.

Όπως σημείωσε ο κ. Γιαμίν η παρουσίαση της μελέτης δεν έγινε όπως είχε υποσχεθεί όταν παρουσίασε την πρώτη φάση του έργου, λόγω κορωνοϊού «και έτσι αποφασίστηκε η σημερινή συνάντηση».

Οι απαντήσεις του κ. Γιαμίν σε διάφορα ερωτήματα

Αμφιδρόμηση παραλίας:

Το «κυκλοφοριακό» δεν είναι αντικείμενο δικής μας μελέτης. Η παραλία θα είναι κλειστή από τις 7:00 το βράδυ έως τις 6:00 το πρωί, όπως και σήμερα. Η αμφιδρόμηση, πιστέψτε με, θα βοηθήσει πάρα πολύ αφού θα αποσυμφορείται η περιοχή γύρω από το λιμάνι. Ένα μέρος του φόρτου θα πηγαίνει από εκεί, άρα γίνεται κατανομή φόρτου. Για να καλύψουμε το δίκτυο της πόλης δεν είναι ειδικότητα μας. Εμείς καλύπτουμε μόνο τις προσβάσεις του λιμανιού. Σκοπός μας είναι να αποσυμφορηθεί το παραλιακό μέτωπο. Το θέμα του κυκλοφοριακού της πόλης δεν είναι αντικείμενο της δική μας ομάδας.

Για το υδατοδρόμιο:

Δεν είναι θέμα δικής μας μελέτης. Εμείς βάλαμε την υποδομή αυτή για να προβλέπεται μέσα στο χώρο του λιμανιού. Ίσως να πάει και σε άλλη θέση, αρμόδιο να αποφασίσει είναι το Λιμενικό Ταμείο.

Για τη διαδικασία:

Σήμερα μιλάμε για την πρόταση. Αυτή θα διαβιβαστεί στο Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας. Εκεί θα περάσει από την Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ). Εάν είναι όλα καλά, εγκρίνεται. Εμείς δε φροντίσαμε να γεμίσουμε το χώρο με ζωγραφιές και έργα. Όλα βασίζονται σε στατιστικά στοιχεία και προβλέψεις. Έχουμε λάβει υπόψιν μας την αρχαιολογία. Τις προτάσεις που κάνουμε τις ξανακοιτάζουν, ωστόσο δεν είναι απαραίτητο ότι θα μας αλλάξει κάποια πράγματα.

Αισθητική:

Εμείς μέσω του ΠΕΑΛ (Πλαίσιο Έργων Ανάπτυξης Λιμένα) προτείνουμε λιμενικό έργο και όχι ξενοδοχείο. Για το χερσαίο χώρο μέσα στη θάλασσα προτείναμε όσο το δυνατόν πιο περιορισμένες παρεμβάσεις. Οπότε αυτό που κάναμε σε ότι αφορά την αισθητική ήταν ο περιορισμός του χερσαίου χώρου. Σε ότι αφορά το κτίσμα, είναι μονοόροφο για να μην κρύβει τη θέα. Θα αλλάξει η ζωή προς το καλύτερο αφού θα οργανωθεί η έξοδος του λιμανιού.

Λευτέρης Βερύκοκκος: Για τις υπάρχουσες γραμμές αιγιαλού και παραλίας δεν έγιναν προτάσεις. Η χερσαία ζώνη βρίσκεται εκεί που καθορίστηκε το 1953. Γιατί δεν επανακαθορίζονται;
Αλβέρτος Παύλος Γιαμίν: Είθισται να παραμένουν ως έχουν, εγκρίνεται, γίνεται νόμος του κράτους και μετά προχωράει η διαδικασία.

Για τα πεζοδρόμια:

Θα είναι πλάτους 4-5 μέτρα, είναι πολύ αρκετό.

Για το Βίντσι:

Δεν επηρεάζεται από τη μελέτη

Τροφοδοσία καταστημάτων:

Δεν αλλάζει, θα γίνεται όπως τώρα, συγκεκριμένες ώρες.

Το θέμα της ανάμειξης του κ. Γιαμίν στη μελέτη για το μεγάλο λιμάνι της Νάξου το οποίο ακυρώθηκε από το ΣτΕ, έφερε στη συζήτηση ο δημοτικός σύμβουλος κ. Μπερτσιάς:
Αλβέρτος Παύλος Γιαμίν: Ναι ήμουν μελετητής της αρχικής μελέτης, αυτό λήφθηκε υπόψη στη νέα πρόταση. Η εμπορική δραστηριότητα μεταφέρεται, δεν θα είναι στο κεντρικό λιμάνι. Ήταν ένας από τους βασικούς λόγους που απορρίφτηκε.

Τοποθετήσεις – παρεμβάσεις μελών επιτροπής και παρευρισκομένων

Δημήτρης Λιανός: Είναι μακρά η πορεία ακόμα

Η μελέτη θα πάει στο Υπουργείο Ναυτιλίας. Οι διαδικασίες είναι χρονοβόρες, θα συζητάμε 6 χρόνια και άλλα 6 λόγω διαδικασιών. Η ουσία είναι να ολοκληρωθεί η διαδικασία της νομιμοποίησης. Μπορεί να κάνει και άλλα 4 χρόνια για να ψηφιστεί. Το υπουργείο, μας έχει κάτω από την περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου. Λέμε ο Γιαμίν έχει κάνει την τέλεια πρόταση αλλά να πρέπει να περάσουν 4 χρόνια για να αποφασίσουμε… Αυτές είναι προτάσεις και όταν εγκριθούν θα παρθούν οι οριστικές αποφάσεις. Είναι μακρά η πορεία ακόμα… Θα γίνουν παρεμβάσεις. Για το υδατοδρόμιο θα αποφασίσει η περιφέρεια. Στρατηγικός μας στόχος είναι το νέο λιμάνι. Πολύ σύντομα θα έρθει για συζήτηση και θα ανοίξει ο φάκελος «νέο λιμάνι». Σίγουρα θα υπάρξουν αντιδράσεις όπου και να πάμε. Εγώ για όσο θέλω, θα είμαι δήμαρχος.

Λεονάρδος Χατζηανδρέου: Δεν είμαστε Ντουμπάι

Έχουμε να δούμε δυο θέματα, ένα ουσιαστικό και ένα τυπικό. Εάν ρωτήσετε όλους εάν θέλουν να αναβαθμιστεί το λιμάνι, θα απαντήσουν «ναι». Θέλουμε να καταστραφεί και να αλλάξει φυσιογνωμία η Χώρα; Αν ρωτήσετε εάν οι επιχειρηματίες θέλουν διπλή κατεύθυνση την παραλία θα πουν «όχι». Άρα δεν μπορούμε να δούμε ξεχωριστά τα επιμέρους θέματα. Δεν είναι όπως τα είπε ο δήμαρχος δηλαδή να τα δούμε επιμέρους. Είναι ή «ναι σε όλα» ή «όχι σε όλα». Διαψεύδω τον κ. Γιαμίν, η ομάδα του δε μελέτησε τα συγκοινωνιακά. Εάν η παραλία γίνει διπλής κατεύθυνσης δεν θα κλείσει ποτέ ξανά! 24 ώρες το 24ωρο η παραλία θα είναι ανοιχτή. Αλλάζει ριζικά η φυσιογνωμία της πόλης με ότι αυτό συνεπάγεται για τον ιστορικό χαρακτήρα του κάστρου και του Μπούργου.
Θέλουμε άλλη λύση. Να φτιαχτεί το λιμάνι, να λυθούν τα ζητήματα στο αλιευτικό και το τουριστικό καταφύγιο. Αλλά αυτό που βάζετε κάτω από το Μετεωρολογικό σταθμό, αυτό το μεγάλο «στρογγυλό» το οποίο έρχεται από το Ντουμπάι… είναι η πλήρης καταστροφή της Νάξου. Τα σχέδια αυτά δεν ταιριάζουν με την Κυκλαδίτικη φυσιογνωμία. Δεν θέλουμε να κλείσουν τα μαγαζιά τους οι επιχειρηματίες στην παραλία και την παλιά πόλη.

Βασίλης Βρούτσης: Εκβιάζετε τους πολίτες

Μέσα σε αυτή τη διαδικασία δεν αφήσατε χρόνο για πολίτες και φορείς. Ποντάρετε στην άγνοια των πολιτών και των φορέων και τους εκβιάζετε ότι αν δεν γίνει τώρα δε θα γίνει ποτέ. Για το λιμάνι να μιλήσουμε αλλά η ποιότητα ζωής, είναι τραγική, στενάζει και βάζουμε κι άλλες χρήσεις. Νέα μαρίνα, νέος δρόμος… Γίνεται μαρίνα χωρίς να περνάει δρόμος από εκεί; Λέτε, ψηφίστε, προχωράμε και θα τα δούμε μετά…
10 χρόνια είστε διοίκηση και δεν ξεκινήσατε διαδικασίες για το νέο λιμάνι. 100% ενάντια στην ανάπτυξη. Να το πάρουμε πίσω και να το συζητήσουμε ξανά.

Γιάννης Κορρές: Να εξυπηρετήσουμε τα συμφέροντα των πολιτών και όχι των εφοπλιστών

Από την αρχή είχαμε βάλει το ζήτημα για λιμάνι, εκτός Χώρας. Υδατοδρόμια, φορτηγά… όλα μέσα στο λιμενικό βραχίονα. Χρειαζόμαστε ένα ασφαλές λιμάνι. Να μην σπαταλούνται χρήματα. Να γίνουν ήπια έργα, χωροθέτηση νέου λιμανιού έξω από τη Χώρα και μετά να αναπτυχθεί η μαρίνα. Να εξυπηρετήσουμε τα συμφέροντα των πολιτών και όχι των εφοπλιστών.

Βασίλης Θεωνάς: Η Χώρα θα μπορούσε να είναι η Αιγιακή «Ριβιέρα»

Υπάρχουν σειρά από μελέτες που λένε ότι το λιμάνι είναι ασφαλές, δηλαδή δεν κινδυνεύει να πέσει. Σίγουρα χρήζει βελτίωσης, όμως δεν καταρρέει αύριο το πρωί… 21 εκατ. (προ ΦΠΑ) είναι το συγκεκριμένο έργο. Είπε ο κ. Γιαμίν ότι μπορεί αν παέι στο υπουργείο και να χρηματοδοτηθεί. Μετά με την ίδια διαδικασία θα επανέλθουμε να ζητάμε ένα μεγαλύτερο ποσό για ένα νέο λιμάνι (50, 60 ή 70 εκατ. ευρώ). Θα τα πάρουμε; Φορτώνοντας τη λιμενολεκάνη με παραπάνω χρήσεις από αυτές που χρειάζονται. Δεν είναι ανάγκη να τα βάλουμε όλα αυτά εδώ μέσα. Σχετικά με τις λύσεις που προκρίνονται, οι λύσεις 2 και 3 δημιουργούν πρόβλημα. Μιλάμε για την 3 που «είναι καλύτερη τεχνικά». Μιλάμε για ετήσια αύξηση μπάζωσης στον Άη Γιώργη, στα «Αστέρια» 240% και θα απογυμνώνεται και η Λαγκούνα. Στο κεφάλαιο 9, αναφέρεται η όχληση που υπάρχει στην Πορτάρα και το το κάστρο. Δεν υπάρχει φωτορεαλιστική απεικόνιση να δούμε πώς θα φαίνεται. Πώς θα διαμορφωθεί δηλαδή η θέα; Κεφάλαιο 10. Μέτρα αντιμετώπισης των επιπτώσεων. Η πιο σημαντική είναι τα απορρίμματα. Θα χρειαστούν εκβαθύνσεις στη λιμενολεκάνη, περίπου 105.000 κυβικά θα βγουν από εκεί. Η βασική πρόταση είναι αν μεταφερθούν με την προϋπόθεση να μην είναι επιβαρυμένα με βαρέα μέταλλα. Θα ληφθούν στοιχεία θα γίνουν αναλύσεις… Θα τα ρίξουμε να μπαζώσουμε το έργο ή θα πάνε στο ΧΥΤΑ; Θα αποθέσουμε στο ΧΥΤΑ 105.000 κυβικά;
Για το θόρυβο, το όριο είναι 45 decibel. Στο ξενοδοχείο Λατίνα αναγνωρίζει 80,5 decibel 81,7 στην πλατεία Μανδηλαρά όταν στο λιμάνι βρίσκονται μεγάλο σκάφος, 2ο σκάφος και κρουαζιερόπλοιο. Το όριο είναι τα 45 decibel. Τι θα κάνουμε; Θα βάλουμε ηχοπετάσματα; Η Χώρα έχει ένα τεράστιο πλεονέκτημα. Είναι η μοναδική Κυκλαδίτικη Χώρα με αστική παραλία. Εμείς αντί να ενισχύσουμε το πλεονέκτημα, πάμε και φορτώνουμε οχλούσες χρήσεις μέσα στην περιουσία μας. Η παραλία θα μπορούσε να είναι η Αιγιακή Ριβιέρα. Συμφωνώ σε κάποια τμήματα, π.χ. να κόψουμε την πλατεία για να βοηθήσουμε την κυκλοφορία. Γιατί να μην τα διαχειριστεί ο δήμος; Η παραλιακή ζώνη θα πρέπει να περάσει στα χέρια του δήμου. Εάν αύριο μεθαύριο αποκρατικοποιηθούν τα λιμάνια, γιατί να έρθουν άλλοι να εισπράττουν;

Γιάννης Πολυχρονάκος (Ένωση Ξενοδόχων Νάξου): Να σπάσει η μελέτη

Ως Σύλλογος αναμένεται να κάνουμε Γενική Συνέλευση γι αυτό το θέμα. Συμφωνούμε στο μεγαλύτερο μέρος της μελέτης για τον προβλήτα. Μεγάλο ζήτημα είναι η διπλή κυκλοφορία στην παραλία καθώς και η μαρίνα κάτω από το μετεωρολογικό σταθμό. Θα υποβαθμίσει τη Χώρα, το τουριστικό προϊόν. Ενώ θα έπρεπε να φεύγουν «οχλήσεις» μπαίνουν περισσότερες. Πρέπει στόχος μας να είναι να δημιουργήσουμε καλαισθησία. Άμεσα χωροθέτηση νέου λιμανιού, να σπάσει το κομμάτι της μελέτης και να βελτιωθεί και νομιμοποιηθεί το λιμάνι και αν βγει εκτός το κομμάτι της μαρίνας. Πεζοδρόμηση από Πορτάρα μέχρι «Πορτοκάλι». Δεν μπορούμε να το δούμε θετικά, εάν γίνει μαρίνα εκεί θα πρέπει συνεχώς να κυκλοφορούν αυτοκίνητα,. Τα απόβλητα των τουριστικών σκαφών; Αφού προκρίνεται το σχέδιο 3, πώς μπορεί ο κόσμος να δεχτεί να μπαζωθεί το βόρειο τμήμα της παραλίας του Αγίου Γεωργίου. Να σπάσει η μελέτη.

Γιάννης Μαγγιώρος (Σύλλογος Μαζικής Εστίασης): το λιμάνι θα πρέπει να αποτελεί μέρος μιας γενικότερης τουριστικής πολιτικής

Εμείς ως Δ.Σ. δεν έχουμε πάρει ακόμη κάποια απόφαση, προσπαθούμε να αντλήσουμε όσο περισσότερες πληροφορίες μπορούμε. Η αμφιδρόμηση της παραλίας είναι καταστροφική για τα μαγαζιά. Θέλουμε λιγότερο τσιμέντο, περισσότερο αισθητική. Θεωρούμε ότι το λιμάνι θα πρέπει να αποτελεί μέρος μιας γενικότερης τουριστικής πολιτικής.

Νίκος Κουτελιέρης (Εμποροεπαγγελματικός Σύλλογος): Δημιουργία νέου λιμανιού

Ο κ. Κουτελιέρης διάβασε υπόμνημα του συλλόγου μετά από απόφαση του Δ.Σ. που μεταξύ άλλων θέτει ως προτεραιότητα και οριστική λύση του θέματος, τη δημιουργία νέου λιμανιού και τη χρήση του υφιστάμενου ως καταφύγιο τουριστικών σκαφών. Ο κ. Κουτελιέρης διάβασε και άλλες προτάσεις του συλλόγου.

Μαρία Μάρκου (Δικηγορικός Σύλλογος)

«Το θέμα είναι να το δούμε σαν ολότητα και όχι μεμονωμένα» σημείωσε η πρόεδρος του δικηγορικού συλλόγου που ψήφισε «παρών».

Βαγγέλης Κατσαράς (Αντιδήμαρχος): Είμαστε υπέρ να γίνει η μαρίνα

Δεν είπε κανείς ότι είναι δεσμευτικό να γίνει διπλής κατεύθυνσης η παραλία. Μην κολλάμε σε αυτό. Λύσεις θα βρεθούν. Κοιτάμε την ασφάλεια των πολιτών. Είμαστε υπέρ να γίνει η μαρίνα γιατί μετά πάμε σε άλλου είδους κόσμο. Ναι στο νέο λιμάνι, αλλά ωστόσο τι θα γίνει; Η ανάπλαση θα πρέπει να γίνει οπωσδήποτε στο υφιστάμενο λιμάνι, όπως και η νέα μαρίνα.

Χρυσόστομος Κυπριτζής (Σύλλογος Μηχανικών Νάξου)

Αναπτύχθηκε και η γνωμοδότηση των μηχανικών Νάξου: Διαφωνούμε με τη μαρίνα, μπορεί να γίνει σε άλλες περιοχές της Νάξου (Αγία Άννα, Μουτσούνα, Απόλλωνα). Για το κυκλοφοριακό… η Χώρα δεν είναι συγκοινωνιακός κόμβος, είναι τουριστικός προορισμός. Επουδενί διπλής κατεύθυνσης η παραλία.

Αλέξανδρος Φρατζέσκος (επιχειρηματίας – Ένωση Ξενοδόχων): Η Χώρα υποβιβάζεται από τουριστικό κέντρο, σε «πέρασμα»

Για 2η φορά έρχονται λιμενικές χρήσεις σε μια πλαζ που είναι η μοναδική αστική πλαζ στην πόλη. Ενώ διαπιστώνονται περιβαλλοντικές επιπτώσεις δεν διαπιστώνεται η διαχείριση αποβλήτων. Ποιος εγγυάται την απόλυτη διαχείριση αποβλήτων; Όλες αυτές οι οχλήσεις που προβλέπονται είναι εις βάρος του τουρισμού και η υποβάθμιση είναι τόσο ταχεία όσο και η διάδοση στο internet και στις πλατφόρμες. Είναι δεδομένο ότι σε τάχιστο χρόνο η Χώρα υποβιβάζεται από τουριστικό κέντρο, σε «πέρασμα».

Λευτέρης Βερύκοκκος: Πάμε να συζητήσουμε από την αρχή μια 4η λύση

Μετά από όλα αυτά που ακούστηκαν από φορείς είναι ξεκάθαρο ότι μετά την απόφαση του ΣτΕ αυτό έπρεπε να κάνουμε από τότε και πέρασαν 15 χρόνια. Έπρεπε να πει: Εδώ μέσα δε μπορούμε να κάνουμε ότι θέλουμε. Καταστρέφουμε όλη την πόλη. Έχουν ανακατευτεί τα πάντα σε αυτή τη μελέτη…. Προτείνω, ο φορέας του έργου να αποσύρει αυτές τις λύσεις και να πάμε να συζητήσουμε από την αρχή μια 4η λύση.

Ο πρόεδρος της Επιτροπής Διαβούλευσης Φώτης Μαυρομάτης
(Visited 417 times, 1 visits today)

Leave a Comment

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.