Μηνάς Τσαμόπουλος: Οι «σκόπελοι» της ακτοπλοΐας

admin
17/02/2015 1:57
  •  
  •  
  •  

Σε μία πολυνησιακή χώρα όπως η Ελλάδα οι θαλάσσιες συγκοινωνίες αποτελούν το κεντρικό νεύρο σύνδεσης των νησιών. Η ελληνική ακτοπλοία συνεχίζει να βρίσκεται σε «κινούμενη άμμο» περιμένοντας κάποιον να της ρίξει το σχοινί για να την τραβήξει.

Οι ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις πουλάνε πλοία, ναυλώνουν άλλα στο εξωτερικό από όπου εισπράττουν μεγαλύτερα ναύλα, μειώνουν ταχύτητες, ελαττώνουν δρομολόγια ή ακόμη χειρότερα τα σταματάνε λόγω έλλειψης χρημάτων, οι κρατικές επιδοτήσεις έχουν μειωθεί λόγω των απαιτήσεων της Τρόικας και με μία φράση όλοι βρίσκονται «πάνω στα σχοινιά».

 

Η νέα κυβέρνηση έχει θέσει ως μία από τις προτεραιότητές της την αντιμετώπιση των προβλημάτων που αντιμετωπίζει ο κλάδος, που παραμένει, στην ουσία, αβοήθητος και κινδυνεύει από στιγμή σε στιγμή με αφανισμό.
 

Βέβαια οι πρώτες εξαγγελίες δεν προκάλεσαν και ενθουσιασμό στους ακτοπλόους. Ο αναπληρωτής υπουργός Ναυτιλίας, Θόδωρος Δρίτσας αποκάλυψε ότι «ελήφθη απόφαση για τη διενέργεια τεχνικών ελέγχων ώστε πολύ σύντομα το Υπουργείο να διαθέτει μια πλήρη εικόνα για την έγκαιρη πρόληψη βλαβών που αποδρομολογούν πλοία. Πρόκειται για μια πρακτική που είχε εφαρμοστεί με επιτυχία στο παρελθόν και είχε διακοπεί τα τελευταία χρόνια».
 

Κάποιοι έκαναν λόγο για μία μορφή «κρατικού παρεμβατισμού ακόμη και στις μηχανές των πλοίων».
Προφανώς η πρόθεση του υπουργού είναι να αποφεύγονται οι αποδρομολογήσεις πλοίων με την πρόφαση βλάβης ενώ στην ουσία ο λόγος που δεν κινούνται είναι οικονομικός. Το θέμα είναι από πού θα βρεθούν λεφτά να καλυφθούν τα κόστη όταν οι εταιρείες έχουν ζημιές ύψους ενός δισεκατομμυρίου ευρώ.
 

Η ομαλή και τακτική διεξαγωγή όλων των προγραμματισμένων δρομολογίων και η ελαχιστοποίηση των περιπτώσεων μη εκτέλεσης από κάθε αιτία είναι ο επόμενος στόχος του υπουργού Ναυτιλίας.
Παράλληλα, ο Θόδωρος Δρίτσας θα επιχειρήσει σε αυτή την πρώτη φάση σχεδιασμού, «την επαναλειτουργία γραμμών υψηλής ανάγκης που για διάφορους λόγους διακόπηκαν όπως για παράδειγμα τη σύνδεση της Ιθάκης και της Κεφαλονιάς με την Πάτρα» όπως δήλωσε.
 

Όμως και σε αυτή την περίπτωση το κράτος θα χρειαστεί κεφάλαια για να μπορέσει να στηρίξει τις γραμμές αφού οι ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις είναι ιδιωτικές και κάνουν προγραμματισμό με βάση τα προσδοκώμενα έσοδα: «Δεν βλέπουμε φως στο βάθος του τούνελ. Που θα βρεθούν τα κονδύλια για να καλυφθούν όλε οι γραμμές; Εκτός αν επιτάξουν τα πλοία» επεσήμαναν κύκλοι της ακτοπλοϊας.
 

Όσο αφορά στα εργατικά θέματα οι εκπρόσωποι των ακτοπλοϊκών επιχειρήσεων διαβεβαίωσαν τον υπουργό Ναυτιλίας σε συνάντηση που είχαν ότι «το αργότερο μέχρι το Πάσχα δεν θα υπάρχει ούτε ένας ναυτικός απλήρωτος».
Ο Θοδωρής Δρίτσας ήταν ξεκάθαρος: «Στόχος είναι ο τερματισμός της απλήρωτης εργασίας των ναυτικών, φαινόμενο που ενδημεί κυρίως στην ακτοπλοΐα και εμφανίζεται μάλιστα ακόμα και σε πλοία που εκτελούν δρομολόγια με κρατική επιδότηση. Μελετάμε ήδη συνδυαστικά μέτρα για να εκλείψει αυτό το φαινόμενο».

(Visited 15 times, 1 visits today)